Co se projednávalo na schůzi RHSD ČR 16. července?

V úterý 16. července 2024 proběhla 176. plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR (RHSD ČR), tzv. tripartita. Co se na ni projednávalo?

Jmenování vedoucího pracovního týmu RHSD ČR pro životní prostředí

Vedoucím pracovního týmu RHSD ČR pro životní prostředí byl jmenován Ing. Michal Servus, vrchní ředitel Sekce ochrany přírody a krajiny Ministerstva životního prostředí.

Státní energetická koncepce

Ministr Síkela představil uvedený materiál. Hlavním posláním koncepce je za standardních podmínek zajistit spolehlivou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR za konkurenceschopné a sociálně přijatelné ceny. Dále má koncepce zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích v rozsahu nezbytném pro fungování nejdůležitějších složek státu a přežití obyvatel.

Její hlavní teze lze charakterizovat následovně:

  • naplňování evropských a mezinárodních závazků ČR v oblasti energetiky a klimatu;
  • řízený odklon od využívání uhlí s respektováním soběstačnosti a zdrojové přiměřenosti;
  • bezpečná dekarbonizace teplárenství s využitím zemního plynu jako tranzitního paliva a
  • postupná náhrada zemního plynu nízkouhlíkovými a obnovitelnými plyny.

V závěru materiálu byla představena možná podoba budoucího energetického mixu, který by konzistentně naplňoval tuto koncepci. Mělo by dojít k postupnému snižování uhlí z dnešních 30 %, podíl v roce 2040 až 2050 již nebude relevantní. Podíl zemního plynu odpovídá úrovni 15 %, přičemž dojde k poklesu do roku 2050. Dojde k rozvoji obnovitelných zdrojů, zejména v elektroenergetice, dopravě apod. Cílem je dosáhnout v roce 2040 podíl 26 % a v roce 2050 podíl 41 %. Důležitý bude podíl rozvoje jaderné energie, kdy do roku 2050 by podíl měl být 38 %. Do konce roku 2050 by měly být klíčové již obnovitelné zdroje a jaderná energie, kdy jejich společný podíl by měl činit více než 50 %.

Pokud jde o náklady na výrobu energie, ty se odvíjí od cen na liberalizovaném trhu. Koncepce si klade za cíl, aby ceny energie jak pro podnikatele (zaměstnavatele), ale i zaměstnance byly přijatelné a postupně došlo k jejich snižování. Nemělo by tak dojít ke zhoršení situace pro podnikatele, ke ztrátě konkurenceschopnosti, a nemělo by dojít ani ke zhoršení situace pro občany.

Představitelé zaměstnavatelů ocenili, že vláda řeší energetickou koncepci. Přejí si, aby uvedený dokument byl realizován a pomohl řešit tuto oblast do budoucna.

Zástupci Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR uvedli, že materiál s nimi nebyl konzultován a připomínky nebyly vypořádány. Jako důležité vidí, že materiál nemá znaky Koncepce, zejména z pohledu cílů. Klíčové vidí, že není řešena dostatečně cenová dostupnost a energetická bezpečnost. Celkovou Koncepci tak považují za příliš ambiciosní a nerealistickou.

Předseda ČMKOS Josef Středula uvedl, že ČMKOS nebyla součástí tvorby materiálu (do budoucna již k jednáním bude přizvána). Poděkoval za materiál a schůzku k vypořádání připomínek ČMKOS. Přesto nesouhlasil s vypořádáním připomínek ČMKOS jako takovým. Zdůraznil, že nejsou dostatečně zohledněny dopady, a to zejména z pohledu komplexních nákladů. ČMKOS v materiálu postrádá, jaký dopad budou mít opatření na cenu energií, a to zejména pro spotřebitele. Může to mít vliv na ohrožení konkurenceschopnosti a není možné, aby i obyvatelé s ohledem na náklady energií neměly v podstatě dostupnou energii. Současně uvedl, že v materiálu postrádá provázanost na další nástroje např. modernizační fond. Je také nutné otevřít debatu o energetické chudobě.

Středula dále uvedl, že je nutné dopracovat ukazatel předpokládaného vývoje cen.

K oblasti rozvoje jaderné energie připomněl, že je důležité, aby na výstavbě se podílely také české firmy.

Průběžná zpráva o plnění opatření na podporu středního odborného školství a strategie jeho rozvoje

Ministr Bek uvedl materiál s tím, že výchozími strategickými materiály jsou:

  • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ (zastřešující dokument pro oblast regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení),
  • Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2023–2027,
  • Strategie Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS), která má vést ke zlepšení výchovy mladých řemeslníků ve stavebních řemeslných oborech v České republice.

Představitelé zaměstnavatelských svazů představili „Strategii středního odborného vzdělávání. Opatření na podporu středního odborného vzdělávání navrhovaná HK ČR, SP ČR, KZPS/SPS“. V materiálu předkládají ve shodě s MŠMT doporučení ke zvyšování kvality a atraktivity dostupného odborného vzdělávání na všech jeho úrovních, ke zlepšování přístupu ke kvalifikacím pro všechny prostřednictvím flexibilnějšího a propustnějšího systému odborného vzdělávání, k zpřístupnění uznávání výsledků neformálního a informálního učení.

Vlastní opatření jsou stanovena takto:

  • Zatraktivnit odborné vzdělávání.
  • Podporovat prostupný systém odborného vzdělávání.
  • Přispívat ke zvyšování relevance počátečního a dalšího odborného vzdělávání kvalifikačním potřebám trhu práce na základě relevantních dat.
  • Posilovat spolupráci firem se školami.

Za ČMKOS jsme zdůraznili, že jsou pro nás zásadní Doporučení Rady EU o Evropském rámci pro kvalitní a efektivní učňovskou přípravu (2018) a Doporučení Mezinárodní organizace práce o kvalitním učňovství (2023), která:

  • zdůrazňují roli sociálního dialogu v učňovské přípravě,
  • kladou důraz na dobře nastavený regulatorní rámec systému kvalitního učňovství a odborné přípravy,
  • zdůrazňují práva a ochranu učňů (pracovní smlouva, odměna za práci ad.)

Josef Středula uvedl, že systém postrádá motivaci, aby rodiče posílali do takového systému své děti. Je tedy klíčové dořešit příspěvek za produktivní činnost, a to jak na národní, tak regionální úrovni.

Dále uvedl, že ČMKOS je i nadále připravena převzít spoluzodpovědnost za realizaci systému celoživotního vzdělávání – Partnerského modelu.

Hodnocení implementace exportní strategie

Ministr Síkela uvedl, že exportu se v minulém roce dařilo a i v tomto roce je vývoj pozitivní. Zpráva, která byla předložena, obsahuje výběr 14 priorotních opatření směřujících k posílení konkurenceschopnosti firem. Síkela dále uvedl, že je klíčové získávat kvalifikované zaměstnance ze zahraničí. Ve spolupráci s dalšími resorty dochází ke zjednodušení náboru kvalifikovaných zaměstnanců. Zdůraznil také, že by se české firmy měly podílet na obnově Ukrajiny.

Josef Středula uvedl, že je nutné prezentovat oblasti, kde patříme k špičce jako např. antivirové programy. Podpořil, aby české firmy se zapojily do rekonstrukce Ukrajiny. V tomto smyslu je potřeba navýšit prostředky EGAP. Zmínil také problematiku tzv. licenční zprávy a požádal o podporu v rámci patentních řízení.

Pobyt a zaměstnávání cizinců v ČR

Ministr Rakušan představil materiál, který popisuje vývoj a aktuální situaci v oblasti pracovní migrace ze třetích zemí do ČR, aktuální možnosti zaměstnávání zahraničních pracovníků, rizika spojená s pobytem a zaměstnáváním zahraničních pracovníků a opatření k jejich redukci.

Zároveň uvedl, že v ČR dlouhodobě panuje vysoká poptávka českých firem po zahraničních pracovnících, kdy s příchodem válečných uprchlíků jejich počet přesáhl 1 milion. Současně zmínil, že dlouhodobá pracovní migrace ze třetích zemí je nadále regulována systémem ročních kvót pro náběr žádostí o zaměstnanecké karty na vybraných zastupitelských úřadech.

Dále upozornil na určitou zranitelnost zahraničních zaměstnanců, kdy je nutné se více zaměřit na větší informovanost zahraničních zaměstnanců, je nutné posílit odpovědnost zaměstnavatelů, posílit sankce za nelegální zaměstnávání a zastřené zprostředkování zaměstnání a zavést institut tzv. ověřeného zaměstnavatele.

Představitelé zaměstnavatelů poděkovali za zkrácení lhůt v povolovacím procesu. Požádali zároveň o rozšíření seznamu bezpečných zemí a o o zvýšení kvót např. v Indii. Zároveň uvedli, že jsou pro zodpovědný přístup a apelovali na podporu odpovědných zaměstnavatelů a přenesení odpovědnosti na ně. Podpořili snahu o jazykové vzdělávání a podpořili digitalizaci v agendě.

Za ČMKOS jsme zdůraznili, že materiál vypovídá o stavu pracovní migrace, která je charakterizována poptávkou zaměstnavatelů zejména po nízkokvalifikované práci. Je zřejmé, že nastavení kvót je v současné době dostatečné co do jejich výše.

Upozornili jsme na zásadní problém: v oblasti zahraniční zaměstnanosti dochází k porušování právních předpisů, a to zejména u nelegální práce a zastřeného zprostředkování zaměstnání.

Z materiálu současně vyplývá, že přes 70 % zahraničních zaměstnanců pobírá mzdu do 25 000 Kč, přičemž více než třetina zaměstnanců, která mění zaměstnavatele, přechází na méně kvalifikovanou práci.

Josef Středula podtrhl, že je potřeba myslet na personální zabezpečení agendy zahraniční zaměstnanosti a posílit ji. Za ČMKOS dlouhodobě upozorňujeme, že dochází ke zneužívání zahraničních zaměstnanců a stává se z nich významně levná pracovní síla.